måndag 25 augusti 2008

Sista kvällen

Idag är det slagsmål om internettid här på hotellet. Jag har fått köpa 15 minutersslotar, så bloggen blir kanske kanska konstig. Sista kvällen här i Sydafrika. Känns lite vemodigt - jag har kommit att tycka om det. Idag har jag besökt Media Monitoring Project - en lika intressant organisation som Gender Links. MMP har jobbat sen 1993. Man bevakar en mängd radio- och tv- stationers nyheter med inriktning på genus och barn bland annat.
Just nu sammanställs en rapport om hur abortfrågan bevakas av nyhetsmedierna - det råder en strömning mot aborter i landet, vars röster är högljudda och gärna förmedlas av medierna. 
Det är tack vare Publicisktklubbens stipendium jag kunnat resa hit - faktum är att både PK och Journalistfonden finansierat alla mina mediekritiska resor genom åren.
Nästa gång kommer jag att söka för att vara volontär på MMP. En stor del av deras verksamhet ligger när Allt är Möjligts - man jobbar med skolungdom i workshopts till exempel. Idag har vi spånat på att skapa ett partnerskap mellan AäM, MMP och Quick Response. idéerna bara bubblar upp - frågan är vem som ska betala dem? MMm har fått pengar av Sida genom åren, liksom Gender Links. Det är intressant att medeiaktivism anses vara viktig i Afrika  - men inte lika hett i Sverige. MMP klassas som en människorättsorganisation, och så ser jag gärna AäM också. 
Resan är snart över - och vi får se vart bloggen tar vägen. Men på ett eller annat sätt: på återseende!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det har varit väldigt intressant att läsa er blogg. Trevlig resa hem!