måndag 18 augusti 2008

Det gick vägen!

SADC-mötet skrev under The Gender and Development Protocol sent i söndags eftermiddag. Det innehåller bland annat formuleringar om gender och medier. Exempelvis har SADC-staterna förbundit sig att motverka sexism i medierna och att verka för könsbalans i mediealt innehåll samt att arbeta för att ge kvinnor ökad tillgång till produktionsmedlen.
Gender Links och andra NGO:s har arbetat mot detta mål i fyra år - ett långsiktigt strategiskt arbete.
En viss medieskugga råder över genderprotokollet som förstås domineras av Zimbabwe-frågan. Men i morse var det ett långt inslag i ett nyhetsprogram.
I går var Maria och jag renodlade turister. Vi gjorde en snabbtur till vingården Groot Constantia, besökte Botaniska trädgården och pingvinerna i Boulders.
Sen åkte Maria hem - och därmed vårt uppdrag utfört. Det betyder att vi kan sätta punkt för bloggen men jag fortsätter om jag får tillfälle. Jag har en intensiv vecka framför mig. Hotellandet är slut, när jag kommer tillbaka till Joburg ikväll ska jag bo hemma hos chefen för GL, Colleen Lowe Morna. I morgon ska vi vara på en workshop i en annan stad, på onsdag åker jag till Swaziland för att bland annat se hur man arbetar med hiv/aids och genus på några olika redaktioner och på fredag ska jag till Soweto och titta på ett projekt. Allt verkar mycket spännande och jag hoppas att mina trilskande bihålor inte hindrar mig att genomföra detta.
Det är inte utan att jag blir lite sentimental när nu sitter i hotellobbyn ensam och bloggar. Maria och jag har varit "sisters in crime" i 20 år i år och det är 16 år sedan AäM bildades. det har varit en lång resa genom vänskap och arbete. Och vi har nu fått en kick att fortsätta resa - både geografiskt och genom livet. /MJ

Inga kommentarer: