tisdag 19 augusti 2008

"Hands-on" sister!

Hur ska man få in fler kvinnor i den regionala och kommunala politiken? Det var huvudfrågan för Women in Provincial and Local Government Summit som jag i dag har varit på tillsammans med Colleen Lowe Morna och Judith Mtsewo från Gender Links. Mötet hålls varje år, resolutioner antas och följs upp - men nya strategier behövs hela tiden för jämställdhet kommer inte av sig själv. Vare sig här eller där. Flera delegater talade om att nu behövs inte fler resolutioner och problemformuleringar - nu är det "hands-on" -politik som gäller.  ANC är ganska bra på att nominera kvinnor på vallistorna men det är sämre ställt i de andra partierna, förklarade en delegat. Hur ska man få till varannan damernas?
Förutom medieområdet arbetar GL också med att stärka kvinnors deltagande i beslutsfattande på olika nivåer. Bland annat har man haft workshops för folk i landets nio provinser. På konferensen, som varar i tre dagar, fanns omkring 400 kvinnor; borgmästare, kommunalråd och andra folkvalda från hela landet. 
Idag inleddes mötet med att alla sjöng "This little light of mine", och under alla pauser som uppstod, till exempel vid teknik- eller tolkproblem, tog någon upp en sång. Det hela kändes som en blandning av konferens, körövning och väckelsemöte för det mesta var religiösa gospels på olika språk, fick jag veta. 
Att sjunga är ett utmärkt sätt att få lite fart på en konferens och mycket roligare än våra vanliga bensträckare. 
Ett annat trevligt inslag är att alla använder tilltalet "sister", brother" eller "comrade" - även när de inte håller med föregående talare. Typ: "Visserligen håller jag inte med min bror från Slitz om att det är positivt att kvinnors kroppar exploateras av medierna…"
Helt kort träffade jag Nancy Sihlway från Nelson Mandela Metropole - ett nätverk av större städer i Sydafrika. Hon kommer till Göteborg i september så jag hoppas få veta lite mer om samarbetet Sydafrika-Sverige
En utmaning för mig är att komma upp i tid på morgonen. I dag var det uppstigning 5.30 - dessutom försvann elen så jag fick inte mitt morgonkaffe. Pina. I morgon kör vi 6.00 från Joburg till Swaziland. Där kommer jag bland annat att få veta mer om hur manlig omskärelse kan förebygga hiv. På Swaziland Times har man detta som ett led i sin hälsopolicy för anställda. 

Inga kommentarer: