fredag 22 augusti 2008

De osynliga kvinnorna

Det är nästan fascinerande att kvinnor kan förbli så osynliga när historia skrivs. Idag har jag varit på Hector Pieterson Museum i Soweto. Hector Pieterson var tolv år när han sköts till döds av polisen vid upproret i Soweto 1976. Museet, liksom övriga museer vi besökt som dokumenterar apartheid och motståndet, är pedagogiska, fräcka och ger en god bild av vad som hände. Förutom det då att kvinnorna tycks ha varit i ett helt annat land under allt motstånd och under de politiska skeendena. Colleen Lowe Morna kommenterade att Gender Links borde göra en monitoring (granskning) av dokumentationen av landets samtida historia ur ett genusperspektiv. 
I dag var det möte med all personal på kontoret för att utvärdera GEMSummit. På eftermiddagen åkte hela gänget till Soweto som en välmående-åtgärd på organisationens bekostnad. Härlig mat på Wandis (jag testade inälvor från ko, det var gott) rundtur med Nelson Mandelas, Desmond Tutus (två nobelpristagare på samma gata) och Winnie Mandelas hus. Winnie Mandela är den enda som bor där permanent, Desmond Tutu är där ibland men placerad i Kapstaden.
WM: s kåk går inte av för hackor, hon bor i Sowetos Beverly Hills och är mycket aktad. Klassindelningen finns även där - längst ner är de som bor i så kallade informal settlements, små plåtskjul. Vi besökte Rock Bar, ett inneställe dit folk från hela Joburg kommer på helgerna. 
Jag har fått lära mig att vita bor i förorter och svarta bor i townships. Men så är det inte helt och hållet längre. Det bor vita i Soweto och svarta i Sandton, en "fin" förort. Alltid är det någon strukturell segregation, är det inte kön eller hudfärg så är det klass. 
Men de kvinnor vi mött är riktiga powerkvinnor - fattiga som mindre fattiga. Inga undergivna offer. 
Jag trodde det var slut på hotellandet - men nu sitter jag i ett hotellkök och bloggar. Det är enda stället där trådlöst internet funkar på hotellet för närvarande. Min vistelse hemma hos Colleen avbröts tyvärr på grund av sjukdom i familjen. Men jag klagar inte - jag är omgiven av härliga dofter! 

Inga kommentarer: