måndag 11 augusti 2008

Full dag

Jag kan bara säga: jag är dödsimpad. Här i södra Afrika nätverkar 14 länder kring genus och mediefrågor. Och så jäkla duktiga de, de sysslar med de flesta aspekter av mediekritik. Utbildar medborgare, journalister, granskar och lobbar mot medieföretag, myndigheter och politiker. Och vi som ännu inte fått igång ett samarbete med Norge. Men jag blir väldigt inspirerad. 
I dag har jag varit på ett seminarium med titeln Tabloidization of the media. Bland annat medverkade William Bird från Media Monitoring Project, en av de mest avancerade monitoringorganisationerna i världen vill jag påstå. Han talade om den monitoring av xenofobi - främlingsfientlighet - som man gjort under försommaren då en rad hatbrott mot immigranter från exempelvis Zimbabwe som medförda att över 60 människor mördades. Vissa likheter finns till Quick Response i Sverige.
I seminariet medverkade också Beata Kasala som äger tabloiden The Voice i Botswana. Alla toppositioner innehas av kvinnor. Där ligger Aftonbladet i lä. 
I dag höll Maria och jag vår presentation News Media and the Gender Logic of Society. Trots att jag försov mig och var något mosig i skallen gick det bra. Vi fick mycket feedback av olika delegater. vi har också blivit intervjuade ungefär tre gånger var och i morgon bitti ska jag sitta med i en morgonsoffa i nationell tv tillsammans med en annan delegat från Mauritius. Om jag inte försover mig igen…/MJ

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rock on ... och du vet väl att du har rapporteringskyldighet mellan några par ögon när du kommer hem; om du nu kommer hem? Det verkar som om det mediala genusparadiset uppståt där nere! Väldigt roligt att läsa om era upplevelser. / Sewilius

Unknown sa...

Lycka till med TV-medverkan!!! Kul att läsa om era erfarenheter. Jag längtar själv tillbaka till SA...

Unknown sa...

Glömde signera... Bosse