tisdag 12 augusti 2008

Andra andningen

För ovanligehten skull steg jag upp klockan 5.30 i morse. Hatar det. Men vad gör man inte för saken? Strax efter 6 åkte Loga Virahsawmy från Mauritius, och ny ordförande för Gender and Media Southern Africa, och jag till South Africa Broadcasting Corporation News International. Det tog evigheter i morgontrafiken och vi var 40 minuter sena med fick en tre minuters slot strax innan vädret. Taxichauffören som följde med hela vägen in sa att det blev bra. Sen tillbaka till hotellet i samma morgontrafik för att var ordförande för arbetsgruppen Gender and Media Diversity. Fyra olika mycket intressanta presentationer om att utmana stereotyper om de frånvarande svarta fäderna (www.africanfathers.org) om sms-kulturen inför det kenyanska valet, om medborgarjournalistik och community radio. Allt med genus som ingång. De visade att alla frågar kan angripas eller adresseras utifrån genus- och jämställdhetsperspektiv. Bland annat medverkade en socialarbetare som ansåg att medborgarmedier var en av de bästa verktygen för att arbeta med HIV/Aids och genus. 
I slutet av dagen rapporterade alla arbetsgrupper sina förslag på åtgärder och strategier. Och redan i morgon startar uppföljningsmöten för vilka förslag man kan gå vidare med och implementera. Vi 17.30 var jag ganska mör. 
Utan att förhäva mig kan jag lugnt påstå att vi får enormt mycket uppskattning här, Allt är Möjligts arbete och och våra idéer upptas väl. Än en gång tvingas jag konstatera: att komma bort kan vara att komma hem./MJ   


Inga kommentarer: